Jeszcze kilkanaście lat temu można było powiedzieć o Indiach, że są wąskotorową potęgą. W kraju funkcjonowało kilkanaście tysięcy linii z rozstawem toru 762 i 1000 mm, będących pamiątką po czasach kolonialnych. Zapoczątkowany w latach 90. ubiegłego wieku ogólnokrajowy program „Uniguage” mający na celu unifikację indyjskiej sieci kolejowej doprowadził do przekucia większości linii na standard 1676 mm bądź ich likwidację. Dziś w całych Indiach funkcjonuje już tylko kilka linii wąskotorowych, które zachowano ze względu na ich wartość historyczną. Oprócz najbardziej znanych tego typu systemów, jak np. docierająca w Himalaje wąskotorówka Kalka – Shimla, na mapie Indii można odnaleźć bardzo krótkie linie, mające charakter dodatkowej atrakcji turystycznej. Jedna z takich kolejek funkcjonuje na wyspie Elephanta w pobliżu stolicy kinematografii indyjskiej, inna wozi turystów po miejskim parku w Bengaluru.
Wąskotorówka jako podwózka za 75 groszy
Niespełna 10 km od Mumbaju, największego miasta Indii leży wyspa Elephanta. Położona na morzu Arabskim wyspa znana jest z siedmiu wykutych w skale świątyń i zespołu grot, wpisanych w 1987 r. na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Turyści przybywający na wyspę łodziami, wypływającymi z portu Gateway of India, mogą skorzystać z działającej tu kolejki wąskotorowej, która służy jako tania podwózka, zabierając zwiedzających z nabrzeża w stronę świątyń.
Tor biegnie na długości około 450 metrów i ma prześwit ok. 1000 mm. Do budowy linii użyto ciężkich szyn staroużytecznych o znacznym stopniu degradacji, które ułożono na rozmieszonych asymetrycznie drewnianych podkładach. Pociąg zestawiony z odkrytych wagonów typu letniego i dwóch lokomotyw spalinowych umieszczonych na początku i na końcu składu kursuje nieregularnie mniej więcej co 15 minut. Po niespełna półkilometrowej trasie skład porusza się z prędkością 10 km/h. Opłata za przejazd jest symboliczna i wynosi 18 rupii indyjskich, czyli 0,75 zł.
Kolej parkowa z imitacją parowozu
Druga wąskotorówka funkcjonuje na południu kraju w mieście Bengaluru, nazywanym dawniej miastem ogrodów ze względu na znajdujące się tam sławne parki Lal Bagh i Cubbon. Ten ostatni to rozległy park miejski o powierzchni 250 akrów, idealne miejsce na spacery, pikniki i odpoczynek od miejskiego zgiełku. Jedną z wielu atrakcji parku Cubbon jest kursująca tam parkowa kolej wąskotorowa. Przejazd odbywa się po linii o długości ok. 1,5 km. Tor o prześwicie 600 mm prowadzi okólną, pełną zakrętów trasą wśród bujnej roślinności. W czasie 6-minutowej wycieczki pociąg pokonuje most nad kanałem i przejeżdża przez krótki tunel.
Pasażerowie podróżują odkrytymi wagonami czteroosiowymi typu letniego, a skład prowadzi imitująca parowóz lokomotywa spalinowa. W trzech kolorowych bogato zdobionych różnymi elementami wagonikach może podróżować 48 osób. Kolejka kursuje w godzinach otwarcia parku, czyli codziennie, oprócz czwartków w godzinach 10:00-17:00. Bilet na przejazd kosztuje 30 rupii indyjskich, ale wcześniej należy uiścić opłatę za wstęp do parku w wysokości 20 rupii, co daje łączną kwotę 2,10 zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.